Prosinec 2017

Chci být víc než "blbá" prodavačka

4. prosince 2017 v 9:43 | Chie |  Příběhy
V dnešní až době příliš řešíme, jestli je někdo homosexuál, jestli je bílý nebo černý, bohatý nebo chudý. Ale je tu mnohem triviálnější problém, který nám přesto činí spoustu problémů - neumíme se chovat sami mezi sebou.
Nikdo není nadřazený nad nikým. Chápu, jsou Vánoce, všude jsou shon a všichni jsme nervózní. Každý spěchá, je naštvaný a podrážděný už od rána, ale to, že přijdete do obchodu jako zákazník, ještě neznamená, že prodavačka je nějaký poskok, na kterého můžete křičet.

Většina z vás při vstupu do prodejny ani nepozdraví. Když se pak chcete na něco zeptat, zařvete na ni "Co to dělá?!" bez jakékoliv slušné formulace. Vám je to jedno, ale ona to poslouchá celý den skoro od každého. Stejně jako to, že vlastně v práci nic nedělá. Každý v práci něco dělá. Žádná práce není ostuda, není jednoduchá a každá je svým způsobem náročná. Každá.

Myslíte si, že přijdete do obchodu a vybijete si zlost na "blbé" prodavačce, protože vás naštval šéf, ujel vám autobus, ohodilo vás auto, nebo jste udělali nějakou strašnou botu, za kterou vás někdo seřval. Prodavačka, která vás obsluhuje, vám nic neudělala. Ráda vám pomůže, ale člověk někdy ani nemá náladu, když se k němu ostatní chovají podřadně.

Až budete zase někdy prodavačce nadávat, že "tady na té krabici měl být teda jako lístek v češtině!" a dívat se na ni spatra, myslete na to, že ona dělá svoji práci. Dělá ji tak, jak nejlépe umí. Má své práce dost, ona totiž nečeká, až přijde nějaký rýpal, aby jí mohl říct "co jste to za prodejnu, že to nemáte?!!".

Lidi, naučte se trochu chovat k ostatním okolo vás. Slova jako "dobrý den" nebo "děkuji" přece ještě nikoho nezabila. Chovat se slušně není těžké, ale je třeba si uvědomit, že jsme si všichni rovni. Že prodavačka není hloupá a podřadná, i když se tak na ni možná díváte.

Já jsem částečně prodavačka. A setkávám se s lidmi, kteří se na mě dívají jako na poskoka. Někteří čekají, až nebudu něco vědět, aby pak mohli s nosem nahoru odejít a dívat se na mě spatra.
Naštval vás šéf? Odřeli jste auto? Vyplnili jste špatně důležitou smlouvu? Myslete na to, že prodavačka v obchodě za to nemůže. Neurážejte někoho, koho neznáte. Kdo třeba může mít větší vzdělání, než vy.


Někteří z vás se teď smějí "co může mít prodavačka/zedník/pošťák za problémy?". Každý je má. Všichni v práci běháme, pracujeme fyzicky nebo psychicky. Každý má problémy. Práce se nedělí na lepší a horší, tak na to myslete.